Main menu

VAK facebookissa

Referenssimme

 

V-Slider kuljettaa nyt jalkakontitkin

 

Kaksi puoliperävaunua toisiinsa kytkevä, hydraulisesti toimiva V-Slider kehittyy yhä monipuolisemmaksi työkaluksi. Tämän vuoden alkupuolella VAK:lla valmistuivat ensimmäiset perälautanostimella varustetut V-Sliderit sekä Vähälä Oy:n jalkakonttisliderit.

 

konttisliderLauri Vähälä Oy:ssä on jo jonkin aikaa käytetty VAK:n kiinteäkorisia V-Slidereita kuljettamaan sekä kappaletavaraa että elintervikkeita. Koska yhtiön toiminta kuitenkin perustuu pitkälti vaihtokuormatiloihin, syntyi ajatus V-Sliderista, jonka päälle voisi vaihtaa jalkakontin. Silloin käsissä olisi työkalu, jolla voisi ajaa hyvin monenlaista lastia niin terminaalien välillä kuin suoraan asiakkaillekin.

 

"Aloimme luonnostella jalkakonttislideria, ja näytimme luonnoksen Virtasen Lassille. Tiesimme entuudestaan, että VAK:lla on ylivoimainen suunnitteluosasto ja vahva tuotanto, jotka pystyvät työstämään meille valmiin tuotteet toiveidemme mukaisesti. Ensimmäisestä suunnittelutapaamisesta ei kulunutkaan kuin muutama kuukausi, kun jo saimme jalkakonttisliderin käyttöön", Vähälä Oy:n hankintapäällikkö Ari Karjalainen kertoo.

 

Uusi konttislider mahdollistaa 76-tonnisen yhdistelmäajoneuvon, jossa lastin paino jakautuu tasaisesti koko yhdistelmän mitalle. Karjalainen laskee, että tietyissä kuljetuksissa tällainen yhdistelmä tuottaa käyttäjälleen etuja.

 

"Jalkakontteja kuljettavan V-Sliderin ansiosta voimme yhdistää täys- ja puoliperävaunuyhdistelmien tuotantoa täysin uudella tavalla. Ensimmäinen vaunu on nyt ollut käytössä muutaman viikon, ja olemme olleet siihen todella tyytyväisiä."

Edelläkävijät menestyvät

 

Räätälöidyn jalkakonttisliderin rakenne on sovellettu tavallisesta V-Sliderista. Runko kulkee VAK:n tuotannossa muiden sliderrunkojen mukana, ja huoltokin sujuu tuttuun tapaan. Lassi Virtanen lupaa V-Sliderille hyvin huollettuna pitkälti yli kymmenen vuoden käyttöiän.

VAK Huoltopalvelut Oy:n maanlaajuinen verkosto on Lauri Vähälä Oy:n kuljettajille entuudestaan tuttu.

 

"Toimimme osana Schenker-verkostoa ympäri Suomen. Omat terminaalimme sijaitsevat Jyväskylässä, Oulussa, Ylivieskassa, Rovaniemellä ja Kemissä. Operoimme siis Suomen pisimmillä yhtenäisillä runkoyhteysväleillä. joten tästä syystä merkkihuoltoverkosto on meille tärkeä palvelu", Ari Karjalainen toteaa.

 

Suomalaisena perheyhtiönä Vähälä-Yhtiöt suosivat mielellään toisia kotimaisia perheyhtiöitä kuten VAK:ta. Vähälä-Yhtiöillä on meneillään juhlavuosi: yhtiö täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Perheyhtiöissä tiedetään, että vain edelläkävijät ja alan ennakkoluulottomat kehittäjät pärjäävät tiukasti kilpaillulla kuljetusalalla, jossa asiakkaiden tarpeet muuttuvat koko ajan.

 

"Kilpailuetua on pakko etsiä pienistäkin eroista. Siksi haemme ja kehitämme aina vain paremmin työtehtäviin räätälöityjä työkaluja ja innovaatioita, jotka parhaiten palvelevat omaa toimintaamme. Tässä työssä VAK on erinomainen kumppani, sillä juuri räätälöinti ja asiakkaiden näköiset tuotteet ovat VAK:n vahvuus", Vähälä Oy:n hankintapäällikkö Ari Karjalainen kehuu.

Varmatoiminen kotimainen

 

Kun työtä tehdään metsässä, kaukana pääteistä ja korjaamoista, työkalujen on oltava ennen kaikkea varmatoimisia.

 

”VAK:n koukkulaite ei jää kippi pystyssä metsään jumiin, vaikka sähkökin loppuisi”, Hakevelhot Oy:n yrittäjä Mika Eerola sanoo.

 

Hakevelhot-koukku-VAKBioenergiaa ja haketuspalveluja tuottava hauholainen Hakevelhot Oy tekee työnsä yleensä vaikeissa olosuhteissa pitkien metsäautoteiden päässä, jossa huolto on kaukana. Siksi työkalujen tärkein vaatimus on, että ne toimivat – myös kovassa pakkasessa ja räntäsateella.

 

Elokuun alusta lähtien Hakevelhoilla on ollut käytössä yrityksen ensimmäinen VAK:n LK26-koukkulaite sekä 5-akselinen vaihtolavaperävaunu.

 

”Valitsin VAK:n koukun, koska se on vakaa kipata ja koukuttaa sekä tukevan oloinen, mutta ennen kaikkea varmatoiminen. Vaikka sähkö hukkuisi, koukkua saa ajettua vielä manuaalisesti, joten se ei jää kippi pystyssä metsään jumiin”, Mika Eerola toteaa.

 

Toimintavarmuuden ohella Eerola arvostaa kotimaisuutta. Kun uuden koukkulaitteen hankkiminen alkoi olla ajankohtaista, Eerola törmäsi juuri sopivasti mainokseen, jossa toisella kuljetusyrittäjällä oli käytössään VAK:n koukku.

 

”Yritys oli tietysti tuttu entuudestaan – kaikkihan VAK:n tuntevat – mutta en tiennyt, että Vahdolla tehdään taas koukkulaitetta. Kun tuote ja työn jälki vaikuttivat laadukkaalta, oli selvää, että uusi koukkumme tulee VAK:lta”, yrittäjä kertoo.

 

”Hankintaprosessi VAK:lla sujui täydellisyyttä hipoen. Jarmo Laine tuntee laitteen todella hyvin ja osasi kertoa kaikki faktat. Kun koukkua asennettiin, saimme vielä kiertää tehtaalla näkemässä, miten koukkulaitteet ja perävaunut valmistuvat. Sekin oli hieno kokemus.”

 

Eerola on jo suositellut VAK:n koukkulaitetta kollegoille ja aikoo ehdottomasti hankkia seuraavankin koukkunsa Vahdolta.

 

Oikealla kalustolla kilpailuetua ja säästöä

 

Kippaava_yhdistelmä"Omaan kuljetustoimintaan räätälöidyt tuotteet tuovat kilpailuetua ja säästöä. VAK:lla suunniteltiin ja tehtiin meille uniikki yhdistelmä, joka on täsmälleen sellainen kuin halusinkin", ruskolainen kuljetusyrittäjä Matti Törmänen sanoo.

 

Kuljetusliike Törmänen ajaa satamista tehtaisiin muoviteollisuuden raaka-aineena käytettäviä kevyitä muovirakeita, joiden purkamiseen tarvitaan erityiset lokerosyöttimet ja kompressoripuhaltimet. Samalla kalustolla tehdään myös lastauksia, joissa tarvitaan kippejä, ja ajetaan tankkikontteja.

 

"Uudella B-linkillä, jossa on kaksi kippaavaa perävaunua tuotesyöttimineen, pystyy ajamaan kaikkia meidän kuljetuksiamme. Kun kippaavia perävaunuja on kaksi peräkkäin, säästämme ajokilometrejä. Investointi oli iso, mutta säästöä syntyy kymmeniä prosentteja eli uuden yhdistelmän ansiosta saamme merkittävän kilpailuedun", Matti Törmänen laskee.

Kun uuden yhdistelmän hankinta tuli ajankohtaiseksi, Vahdon naapurissa Ruskolla asuva Matti Törmänen ei edes kysynyt tarjouksia muilta kuin VAK:lta.

 

"Kaikki kuljetuskaluston valmistajat eivät edes lähde räätälöimään perävaunuja vaan haluavat tarjota omia standardituotteitaan. VAK:lla asiakkaan ideoita ei tyrmätä vaan niitä lähdetään tosissaan kehittämään toimiviksi tuotteiksi. Asiakkaan kannalta on mukavaa, kun joku haluaa oikeasti ratkaista hänen ongelmansa", kuljetusyrittäjä toteaa.

 

Törmänen kertoo, että yhteistyö oli saumatonta. Lähellä VAK:n tehdasta asuva yrittäjä kävi jopa kuljettajan kanssa katsomassa suunnittelun etenemistä tietokoneelta. Näin kaivatut muutokset pystyttiin tekemään ajoissa.

 

Muutaman käyttökuukauden jälkeen Matti Törmänen kertoo olevansa kippiyhdistelmään erittäin tyytyväinen. Lopputulos oli juuri sellainen kuin pitkin, ja yhdistelmä on käytössä osoittautunut täydellisen toimivaksi.

 

VAK-kalustoa isältä pojalle

 

Kuljetus KeisalaHyvät tuotteet ja hyvä palvelu luovat pitkiä asiakkuuksia. Alahärmäläinen Kuljetus Keisala asioi VAK:lla jo toisessa sukupolvessa: isä-Heikki teki ensimmäiset kauppansa Vahdolla vuonna 1993, ja vuonna 2008 tehdyn sukupolvenvaihdoksen jälkeen VAK:lla hankinnat on tehnyt poika-Pasi.

 

”Isän mielipide toki painaa edelleen, koska hänellä on niin pitkä kokemus alalta. Ratkaisevinta on kuitenkin kokonaisuus: oikeasti sellaiset tuotteet, mitä tarvitsemme, joustava palvelu ja toimiva huolto”, Pasi Keisala sanoo.

 

Vuosien varrella Keisalat ovat tehneet välillä hankintoja kilpailjoitakin, mutta ovat aina palanneet takaisin VAK:lle. Yrityksen viimeisin hankinta on kylmätuotteiden jakeluajoon räätälöity puoliperävaunu. Edellinen vastaava vaunu oli niinikään VAK:n kalustoa ja on ollut ajossa 12 vuotta, jona aikana kilometrejä on kertynyt 2,5 miljoonaa.

 

"Uusi vaunu on hyvin onnistunut kokonaisuus – en muuttaisi siitä mitään. Siinä on telin nostajat 1. ja 3. akselilla, minkä ansiosta se on niin ketterä, että sillä pääsee kaikkialle, mihin nuppiautokin menee. Väliseinäratkaisu, jossa sekä kylmä- että pakkasosastolle pääsee omasta ovesta, on hyvä, samoin kylmäkoneen takaohjausyksiköt ja kuormansidontakiskot kolmessa tasossa”, Pasi Keisala luettelee arkista työtä helpottavia yksityiskohtia.

 

Erikseen hän mainitsee vielä led-valoilla toteutetun sisävalaistuksen. Ero vanhaan on suorastaan hätkähdyttävä. Kun kuormatilassa on vielä kaiuttimetkin, siellä on mukava työskennellä.

 

Pohjanmaalla toimiva autoilija iloitsee myös VAK:n hyvästä huoltopalvelusta Seinäjoella. Ripeästi toimivan huoltopalvelun ansiosta kalustolle ei tule pitkiä seisokkeja.

 

”Oli asia mikä tahtoo, siellä saadaan kyllä kuntohon”, Pasi Keisala kehuu.

 

Hyvän arvosanan Keisalalta saa myös VAK:n Jarmo Laine, jonka kanssa kauppaa on tehty yhteensä yli 20 vuotta.

 

”Tälläkin kertaa Jarmo ehdotti joitakin uusia yksityiskohtia, jotka ovat osoittautuneet toimiviksi. Myyjän kokemus ja asiantuntemus koituvat aina lopulta asiakkaan hyväksi”, kuljetusyrittäjä toteaa.

 

Helppoutta ja turvallisuutta

 

Automaattipeite30 vuotta kuljetusyrittäjänä töitä painanut Juha Anttila osaa jo arvostaa työtä helpottavia ja turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia kalustossa. Niinpä Kuljetus Juha Anttila Ky:n uusi, 5-akselinen kippaava perävaunu on varustettu muun muassa automaattipeitteellä: perävaunun katto aukeaa lastattavaksi nappia painamalla.

 

”Automaattisesti aukeava peite helpottaa elämää huomattavasti ja on samalla myös turvallisuuskysymys. Kun ikää tulee lisää, alkaa arvostaa sitä, ettei tarvitse itse kiipeillä veivaamassa pressua auki”, Juha Anttila sanoo.

 

”Turvallisuuteen investoiminen on taloudellisestikin kannattavaa, sillä yksikin loukkaantuminen voisi tulla kalliimmaksi kuin automaattinen katto”, hänen poikansa Juuso Anttila huomauttaa.

 

Juuso Anttila kehuu myös automatiikan helppoköyttöisyyttä: ohjauslaatikossa on selkeät ohjeet, joilla kuka tahansa kuljettaja osaa käyttää ilman sen kummempia koulutuksia.

 

Taivassalolaisyrityksen kippaava perävaunu oli VAK:lle ensimmäinen laatuaan. Pilottihanke toteutettiin tiiviissä ja hyvässä yhteistyössä yrittäjän kanssa, ja tulos miellyttää käyttäjäänsä kovasti.

Viljan, rehun ja muun irtotavaran kuljetukseen varta vasten suunniteltu perävaunu on käytössä jo osoittautunut juuri sellaiseksi kuin pitikin.

 

”Uusi vaunu on yksityiskohtia myöten toimiva ja hyvän näköinen. Siinä on esimerkiksi kuljettajalle entistä turvallisemmat telineet ja tavallista liukkaampi koripohjalattia, jonka ansiosta se tyhjenee helposti. Hydrauliikka säästyy, kun vaunua ei tarvitse nostaa tyhjentäessä aivan pystyyn”, Juuso Anttila luettelee uuden perävaunun vahvuuksia.

 

”Vaunu on ollut käytössä vasta muutaman viikon eli kovin paljon kokemusta meillä ei siitä ole, mutta ainakin näin alkuun olemme olleet kovin tyytyväisiä. Hintakin oli kohdallaan”, Juha Anttila täydentää.

 

Kustannustehokas uutuusslider

 

Kuljetus JalonenKuljetusyrittäjä Juha Jalonen kertoo saaneensa VAK:lta helppoa ja mutkatonta palvelua. Helppoa ja mutkatonta on nyt myös merikonttien kuljettaminen, kun alla on VAK:n kanssa yhteistyössä kehitetty uudenlainen V-Slider-yhdistelmä, jossa vaunut voi vaihtaa keskenään kumpaan tahansa järjestykseen.
"Lastin paino jakautuu aina tasaisesti, kun kontit voi vaihtaa haluamaansa järjestykseen. Ne voi myös purkaa ja lastata siinä järjestyksessä kuin järkevintä on eli ei tarvitse välillä käydä satamassa vaihtamassa kontteja. Säästyy aikaa ja kilometrejä", yrittäjä iloitsee.

Uudenlainen slider sai alkunsa kuljetusyrittäjän omasta aloitteesta. Rauman satamasta merikontteja kaikkialle Suomeen kuljettava Jalonen kyllästyi kikkailemaan eri paikkoihin menevien konttien kanssa. Kontteja kuljettava rekka joutui monesti ajamaan ylimääräisen kierroksen sataman kautta, jotta kontit olisi saatu lastattua ja purettua halutussa järjestyksessa.
"Mietin, miten työtä voisi tehostaa ja konttien ajoon saisi sujuvuutta. Perinteisessä sliderissa tulee aina lyhyt kontti eteen ja pidempi taakse, mikä sitten määrää, missä järjestyksessä lasti voidaan purkaa. Tämä aiheuttaa välillä paljon turhia kilometrejä", Jalonen kuvaa ongelmaa.
Toukokuussa yrittäjä ja hänen yhteistyökumppaninsa kokoontuivat VAK:lle ideoimaan, mitä muutoksia perinteiseen slideriin pitäisi tehdä. Kolmen kuukauden kuluttua siitä Juha Jalosella oli jo uusi slider alla.
"Uuden perävaunun monipuolisuudesta on iloa ja hyötyä lähes päivittäin. Tämä on todella kätevä peli, jota voi lämpimästi suositella kaikille, jotka kontteja kuljettavat!"

erikoisosaaminen hallussa

 

KuljetusNurminen2

Kuljetus Petri Nurmisen uusin koukkulaiteauto ei ole ihan mikä tahansa kuorma-auto. Siihen rakennetun kauko-ohjausjärjestelmän ansiosta autoa voidaan ajaa sen ulkopuolelta – ominaisuus, jota Nurminen käyttää ajaessaan asfalttia Lemminkäiselle. Asfalttimassaa ei tarvitse lapioida, kun se valutetaan autosta putkea pitkin suoraan paikattavaan kohteeseen.

"Systeemi säästää valtavasti työtä, kun paikkauksen voi tehdä suoraan autosta", Petri Nurminen kertoo.

Talviaikaan, kun asvaltin paikkauksista on taukoa, erikoista autoa käytetään viljan ja hakkeen kuljetukseen.

Kauko-ohjauksella varustettuja kuorma-autoja on Suomessa ollut aiemmin viisi, helmikuussa valmistunut auto on kuudes. Kuljetus Petri Nurmisella on entuudestaan yksi Ruotsissa valmistettu kauko-ohjattava auto.

"Olin todella iloinen kuullessani, että Vahdollakin on osaamista ja valmiudet tehdä tällaisia autoja. Kauko-ohjaus ja asfaltin levittämisessä käytettävä 'spridermaskin' asennettiin tähänkin autoon Ruotsissa, mutta yhteistyö eri toimijoiden välillä on sujunut todella joustavasti", Nurminen sanoo.

"Kollega oli jo suositellut minulle VAK:ta, joten minun oli helppo alkaa tehdä kauppaa vahtolaisyrityksen kanssa."

Enimmäkseen Turun seudulla toimiva kuljetusyrittäjä arvostaa paitsi osaamista kulketuskaluston rakentamisessa myös VAK:n huoltopalveluja. On iso etu saada ajaa auto huoltoon, jossa sen tekniikka on pienintä yksityiskohtaa myöten tuttua.

VAK:n perustyötä on tuikitavallisten kylmäkuljetusvaunujen rakentaminen, mutta sen ohessa vaalitaan ja kasvatetaan myös harvemmin tarvittavaa erikoisosaamista.

 

 

VAK:n V-slider on toimivin ja luotettavin ratkaisu

V-Slider on luotettavin ratkaisu

Kun yläneläinen Kuljetusliike Mikko Jaakkola Oy tarvitsi uuden perävaunun merikonttien kuljetukseen, yrittäjä päätyi nopeasti VAK:n hydrauliseen V-slideriin. Jaakkola on vakuuttunut siitä, että V-slider on konttien kuljetukseen toimivin ja luotettavin järkiratkaisu.

"Kokonaisuus on kuljettajan kannalta helppo käyttää ja luotettava. V-sliderilla kelkka liikkuu hydraulisesti ja kontin siirtäminen on yksinkertaista", yrittäjä toteaa.

Jaakkola sanoo saaneensa V-sliderissa kaiken yhdessä paketissa. Muissa vaihtoehdoissa rungon päälle olisi pitänyt erikseen asentaa kontin siirtämistä helpottavia rakenteita.


"Kun teen näin isoja investointeja, tutkin tuotteen ja eri vaihtoehdot tarkkaan. VAK:n V-sliderissa on kaikki kohdallaan"
, kahden auton kuljetusyrittäjä sanoo.

Kuljettaja Sami Pohjolainen ja yrittäjä Mikko Jaakkola ovat tyytyväisiä uuteen V-slideriin, jolla on helppo siirrellä ja kuljettaa merikontteja.

Oikeat työkalut säästävät työtä, aikaa ja rahaa

VAK långtrailerEteläruotsalainen Skogströms Åkeri Ab käyttää elintarvikekuljetuksissaan VAK:n erikoispitkiä puoliperävaunuja, koska ne säästävät työtä, aikaa ja rahaa. VAK Oy valmistaa Ruotsin markkinoille peräti 19,6-metrisiä puoliperävaunuja. Suomen liikenteessä ei tällaisia vaunuja nähdä, sillä Suomessa pisin lain sallima perävaunun mitta on 13,6 metriä.

"Kuljettajamme ovat olleet todella tyytyväisiä pitkiin vaunuihin. Niihin mahtuu yhtä paljon tavaraa kuin ajoneuvoyhdistelmään, mutta lastaaminen ja purkaminen sujuvat paljon nopeammin, kun vaunuja ei tarvitse välillä irrotella. Kuljetusyrittäjälle merkittävää säästöä syntyy myös siitä, että pitkä vaunu tarvitsee kahden sijasta vain yhden kylmälaitteen", yrittäjä Steen Skogström perustelee valintaansa.

Mersut omassa vaunussaan

Vak erikoistuotteet

VAK Oy tunnetaan erikoisosaamisestaan. Kun tarvitaan hyvää ja oivaltavaa suunnittelua sekä laadukasta toteuttamista, oikea kumppani on VAK. Siksi muun muassa Uudenkaupungin autotehtaan A-sarjan Mercedes Benzit kulkevat tehtaalta satamaan turvallisesti omassa mittojen mukaan valmistetussa VAK-perävaunussaan.

VAK Oy
Paattistentie 57
21310 VAHTO

Keskus: 020 7656 300
Fax: 020 7656 399